پلاسکو، نقطه عطف جنون عکاسی در ایران
تسنیم /
حادثه پلاسکو، را میتوان نقطه عطفی دانست در به تصویر کشیدهشدن یک آسیب اجتماعی نسبتاً نوظهور که طی سالهای گذشته در ایران هم مانند سایر نقاط جهان، جسته و گریخته مورد انتقاد قرار گرفته است. آسیب اجتماعی قابل تاملی که حادثه پلاسکو، پیشروی ریشههای عمیق آن را در بستر جامعه به نمایش گذاشت تا سرانجام توسط خود جامعه به بهترین شکل ممکن مورد انتقاد و نکوهش قرار گیرد: پدیدهای تحت عنوان جنون عکاسی.
زیادهروی در استفاده از دوربینهای
دیجیتال و خصوصاً دوربین تلفنهای همراه، همواره انتقاداتِ بهجایی را از
بطن جامعه به دنبال داشته چرا که در بسیاری از موقعیتهایی که یک تماس
تلفنی، میتوانسته جان یک شهروند را نجات دهد از تلفنهای همراه برای
فیلمبرداری استفاده شده یا به جای نجات حیوانات در حال احتضار، لحظات
مرگشان در تلفنهای همراه، ضبط و در فضای مجازی پخش شده. از سوی دیگر در
جشنها و حتی کنسرتهایی که دهها هزار تومان برای شرکت در آنها هزینه شده،
فیلمبرداری و عکاسی، مجالی برای لذت بردن باقی نگذاشته. جالب اینجاست که
برای مشاهده این فیلمها به ندرت به دوربینها و تلفنهای همراه مراجعه
میشود. گویی عکاسی و فیلمبرداری، وظیفهای است که در هر لحظه بر دوش
صاحبان دوربینهای دیجیتال سنگینی میکند.
سلفی، مسکّنی کشنده
ادامه خبر
- ۹۵/۱۱/۰۵
- ۴۶ نمایش