چرا "کتایون ریاحی" بعد از "یوسف پیامبر" بازیگری را کنار گذاشت؟
يكشنبه, ۸ اسفند ۱۳۹۵، ۱۰:۵۵ ق.ظ
آخرین خبر/
به مناسبت اولین سالگرد درگذشت فرجالله سلحشور به همت خبرگزاری فارس، نشستی با حضور عوامل و دوستان نزدیک او در سریال یوسف پیامبر(ع) برگزار شد.
در این مراسم، جمال شورجه، حسین زندباف (تدوینگر)، منصور براهیمی (پژوهشگر و مدرس سینما)، محمد مختاری (کارگردان قصههای تبیان)، نصیری (کارگردان قصههای تبیان) و سلمان امیری (مدیر روابط عمومی مؤسسه تبیان) حضور داشتند.
**شورجه: مرحوم سلحشور انس بسیاری با قرآن داشت
در ابتدای این نشست، جمال شورجه کارگردان سینما و تلویزیون از آشنایی خود با سلحشور گفت: سابقه آشنایی من با او به 30 سال پیش برمیگردد. ما اولین بار یکدیگر را در حوزه هنری دیدیم. سلحشور آن زمان مشغول فعالیتهای تئاتری بود و در کنار آن اغلب کارهای حوزه را از کارهای فنی گرفته تا حل اختلاف بین بچهها به عهده داشت.
وی ادامه داد: برخلاف ظاهر خشنی که داشت و همین باعث شده بود تا خیلیها در برخورد اول نتوانند با او ارتباط برقرار کنند، اما همانها زمانی که از نزدیک با او آشنا میشدند، به مهربانی و رئوف بودنش پی میبردند.
شورجه در ادامه بیان داشت: سلحشور تحصیلات آکادمیک در زمینه هنر نداشت و از طریق کشف و شهود و تجربه توانسته بود به اینجا برسد. او در مسجد جوادالائمه با قرآن و روایات و مباحث دینی آشنا شده بود، حتی روایتی شنیدم که میگویند پدرش همه نمازهای خود را 2 و 3 بار تکرار کرده بود و بر همین اساس، ریشه مذهبی قوی در خانواده داشت.
این کارگردان با اشاره به خاطرهای از سلحشور در ساخت سریال «مردان آنجلس»، گفت: یادم هست زمانی که مردان آنجلس را تولید میکردیم، گاهی در زمینه فنی به مشکل برمیخوردیم، سلحشور خودش همه کارها را درست میکرد و همین روحیه فنیاش باعث شده بود که در حوزه هنری هم طراحی و چیدمان سالن آمفیتئاتر را به او بسپرد.
کارگردان فیلم «حماسه مجنون» درباره اینکه سلحشور به صورت ذاتی و تجربی کارگردانی میکرد و بعدها به کارگردانی مؤلف تبدیل شد، گفت: این مطلب کاملاً درست است و معتقدم که این موضوع به سلوک او با قرآن برمیگردد. او مبانی قصههای اسلامی را از آیات قرآنی کشف میکرد.
وی در باره «قصههای تبیان» نیز بیان داشت: «قصههای تبیان» از قصههای روز و واقعی گرفته و به داستان تبدیل شد. این قصهها حاصل تئوریهای سلحشور بود که در حال حاضر از شبکه 5 سیما پخش میشود. معتقدم که قصه اسلامی را میتوان در همین قصههای تبیان جست وجو کرد و نباید منتظر ارتباط سینمایی و درام غربی در آثار بود. حتی مقام معظم رهبری در سخنانی گفتند در بطن مباحث اسلامی به اندازه کافی جذابیت وجود دارد و ما باید آنها را در قالب تصویر خوب نشان دهیم. قصههای تبیان حاصل زحمتهای مرحوم سلحشور است و مطمئنم اگر او الان زنده بود، اصلاً دوست نداشت که این سریال همزمان با فرار از زندان، خندوانه و ... پخش شود.
وی با اشاره به مخالفت سلحشور با مجموعه «کلید اسرار»، گفت: او از کلید اسرار خوشش نمیآمد و معتقد بود که قصههای آن به لحاظ فرم، شباهتهایی به قصههای ما دارد، اما در محتوا نه.
شورجه با اشاره به مجموعه «شفایافتگان» افزود: این مجموعه تلویزیونی در مورد معجزههای امام رضا(ع) بود و حضور معنوی امام رضا(ع) را در این قصهها میتوانید ببینید.
**براهیمی: سلحشور یک فرد نبود؛ او یک جریان بود
منصور براهیمی پژوهشگر و مدرس سینما در ادامه این نشست گفت: بعد از زمان انقلاب در تجمع هنرمندان مسلمان او را دیدم و او محور نهادی این تجمع بود. در ادامه قصد داشتیم کهب ه سمت تشکل خصوصی رویم، اما بعد از مدتی قاصلهای میانمان افتاد، تا زمانی که در سریال یوسف پیامبر به عنوان مشاور در کنارش حضور داشتم. با درگذشت او لااقل میتوانیم راهش را ادامه دهیم. او بعد از ساخت یوسف پیامبر اعتقاد خاصی به کار گروهی پیدا کرد و بسیار زیاد اهل مشورت و منعطف بود. همچنین در حوزههای ایمانی پای اصول و عقایدش میایستاد و کوتاه نمیآمد.
وی درباره «قصههای تبیان» بیان داشت: سلحشور در این کار هستههای دینی را مهمتر از هر چیزی میدانست و شخصیتهای داستانها را خودش تأیید کرده بود. او نه تئوریسین بود و نه تحصیلات آکادمیک داشت، اما از طریق قصههای تبیان، تئوری شکل داد و اصلاً دوست نداشت که فردی بخواهد امری دینی را شخصی کند.
وی ادامه داد: برخیها بر این باورند که در قصههای تبیان بعد جدیدی از شخصیت سلحشور کشف شده و ما باید بپذیریم که سلحشور یک فرد نبود بلکه یک جریان بود. یکی از دلایلی که حفاظت از راهی که او رفته ضرورت دارد این است که او پیوند عمیقی با مردم داشت و این پیوند یک جریان مردمی بود. آرزوی دور و دراز سلحشور، پیوند هنر با دین بود. ما نیز در این میان برای حفظ و استمرار راه او قدم برداشتیم.
براهیمی درباره هنرمندانی که در زمان حیات سلحشور مقابل او جبههگیری کردند، گفت: سلحشور بیشتر به پیوندها فکر میکرد تا دفع آنها و بیشتر طرفدار صلح بود. شاید نحوه بیانش تند بود، اما در حوزه دینی هستههایی را برای خود مهم تعریف کرده بود و در جهت آنها گام برمیداشت.
وی با اشاره به سریال حضرت موسی(ع) گفت: سلحشور قصه این سریال را با قرآن و آیات قرآنی نوشته است، پیوندی که او با قرآن داشت همچنان یگانه مانده است و متأسفم که الان در بین ما حضور ندارد تا خودش این سریال را بسازد. در همان زمان که یوسف پیامبر را ساخته بود، خیلی افراد نقدهای مختلفی درباره این سریال داشتند و منتقدان اصلاً فکر نمیکردند که این سریال اثری ماندگار شود. او همیشه حرف های مخالفان خود را نیز میشنید.
**زندباف: زلیخا به قدری برای کتایون ریاحی جذابیت داشت که ....
ادامه خبر
- ۹۵/۱۲/۰۸
- ۶۲ نمایش