اجتماعی - خبر فوری

از مهمترین اخبار اجتماعی ایران و جهان در لحظه با خبر شوید

اجتماعی - خبر فوری

از مهمترین اخبار اجتماعی ایران و جهان در لحظه با خبر شوید

وضعیت اسفناک بازیافت زباله در تهران

دوشنبه, ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۱۲:۵۹ ب.ظ

هر از گاهی سر کوچه‌ها و محل‌های گذر شاهد حضور افرادی ژنده پوش، کودکان کار و خیابان، کارتن‌خواب‌ها و معتادان هستیم. آنها در مخازن زباله به دنبال بطری‌های نوشیدنی، شیشه، کاغذ، نان خشک و... می‌گردند.

روزنامه آرمان/

 

برخی از این افراد به اصطلاح زباله‌جمع‌کن به شکل سازماندهی‌شده فعالیت می‌کنند و در واقع مورد سوء استفاده برخی باند‌های مافیایی قرار می‌گیرند. این اقدامات باعث شده تا زباله در تهران به مافیای پر درآمدی برای برخی افراد سودجو تبدیل شود. این در حالی است که بر اساس قانون، جمع‌آوری زباله یکی از وظایف شهرداری‌ها محسوب می‌شود.

به نقل از آرمان ، در ایران روزانه حدود ۴۰‌هزار تن زباله تولید می‌شود که هفت تا هشت‌هزار تن آن فقط مربوط به تهران است. شهرداری حداکثر قادر به بازیافت هشت‌درصد زباله‌هاست. حال این سوال مطرح می‌شود که کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته هزینه‌های ناشی از مدیریت پسماند را چگونه کاهش داده‌اند؟ چرا شهرداری بخشی از زباله‌ها را از طریق مزایده و بخش دیگری را از طریق مناقصه به شرکت‌های پیمانکار واگذار می‌کند؟ آیا جای دفن استاندارد این حجم از زباله‌ وجود دارد؟ چرا کلانشهرنشین‌های ایران به‌ ویژه تهران این حجم از زباله را تولید می‌کنند؟ برخی کشورهای پیشرفته با گران‌کردن خدمات جمع‌آوری زباله فرهنگ تولید کم زباله را توسعه داده‌اند. ضمن آنکه همه زباله‌ها، دور ریختنی نیستند. اگر مردم به حقوق شهروندی شان آشنا بودند، مطالباتشان از شهرداری بیشتر می‌شد و بسیاری از افراد سودجو به سودهای میلیاردی نمی‌رسیدند. این سودها به حدی گزاف است که برخی چهره شهر را قربانی زباله ‌دزدی توسط افراد تحت سلطه خود می‌کنند.
زباله دزدها چه افرادی هستند؟...

ادامه مطلب

  • ادمین ..

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی